Kesällä päätettiin lähteä saaristoon asuntoautolla. Olemme purjehtineet Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla, joten seutu oli meille jo ennestään tuttua. Asuntoautolla pääsi nauttimaan saariston ihanista satamista, mutta siirtymät sujuivat hieman helpommin ja nopeammin.

//In the summer we decided to take our motorhome and drive through the Archipelago Trail in the Southwest Finland. The Archipelago Trail is a network of islands that are connected by bridges and ferry crossings. We know that area very well because we have sailed there many times.

Naantali is a beautiful summer town.

Ajettiin asuntoautolla Helsingistä ensiksi Nauvoon. Meillä oli myös pyörät matkassa, joilla oli ihanaa tutkia paikkoja. Nauvossa parkkeerasimme auton sataman läheisyyteen meren ääreen. Aamulla rannalla osallistuin joogatunnille. Se oli ihanaa!

//We drove from Helsinki to Nauvo. We took our bikes with us because we knew that it is amazing to explore the Archipelago Trail by bike. In Nauvo we parked our motorhome by the sea next to the marina. In the morning I participated in a yoga class on the beach which was lovely! I love doing yoga in the mornings.

Nauvosta jatkoimme matkaa Korppooseen. Saariston rengastien voi ajaa periaatteessa kumpaan suuntaa tahansa, mutta me päätimme mennä myötäpäivää perinteiseen tapaan. Korppoossa yövyimme Hotelli Nestorin pihassa ja söimme illallista ihanassa ravintolassa Black Pocketissa. Iso suositus ravintolalle. He käyttävät paljon lähellä tuotettuja raaka-aineita ja loihtivat niistä tasokkaan fine dining menun. Inspiroiduin itsekkin lähiruuasta ja kävin ostamassa tuoreita kasviksia ja marjoja Vattkastin saarelta suoraan viljelijältä.

//From Nauvo we continued our trip to Korppoo. Actually you can drive the Archipelago trail which way you want but we decided to drive the traditional way clockwise. In Korppoo we parked our motorhome next to the Hotel Nestor and we had dinner at a nice restaurant Black Pocket. They create amazing fine dining menu using local ingredients a lot. They inspired me and I went to buy fresh vegetables and berries from a local farmer in Wattkast island.

Korppoosta ajoimme Houtskarin kautta Mossalan leirintäalueelle kolmanneksi yöksi. Olimme kuulleet, että Houtskarin satamasta saa saariston parhaat burgerit. Nautimme burgerit auringon paisteessa terassilla ja olihan ne tosi hyvät!

//From Korppoo we drove via Houtskari to Mossala Island Resort to spend our third night there. We had heard that the grill & café Skagen serves the best burgers in the archipelago. We enjoyed the burgers on a terrace under the sun and I must say they were very delicious!

Saariston rengasreittillä hypellään saarelta toiselle siltojen ja lauttojen kautta. Kaikki lautat ovat ilmaisia ja niihin jonotetaan saapumisjärjestyksessä. Houtskarista jatkoimme lautalla Iniön saarelle. Pieni saari osoittautui koko reitin söpöimmäksi ja ihanimmaksi. Pyöräilimme saarella ja kävelimme luontopolkua saaren korkeimmalle kukkulalle. Retken jälkeen kävimme uimassa meressä Björklund Båtslipissä ja nautimme jätskit ravintolan ihanalla terassilla.

//The trip through the archipelago trail is basically island hopping. All ferries are free and you queue in order of arrival. From Houtskari we continued by ferry to the island of Iniö. The small island proved to be the cutest and most lovely of the whole trip. We cycled on the island and walked a nature trail to the highest point on the island. After the hike we went swimming in the sea in Björklund Båtslip and enjoyed ice cream on the restaurant’s lovely terrace.

Norrby’s natural path to the highest point on the Iniö island.

Iniöstä jatkoimme matkaa Kustavin käsityökylään, joka on tunnettu hyvistä munkeista ja lasinpuhalluksesta. Ostin itselleni matkamuistoksi kauniin maljakon. Kustavista ajoimme Naantaliin asti, jossa vietimme viimeisen yömme. Naantali on ihana kesäkaupunki! Aamulla menimme Amandis vohvelikahvilaan herkuttelemaan viimeisen aamiaisen ennen kotiin paluuta. Saariston rengasreitti todella on kaunis ja ainutlaatuinen kesäkohde Suomessa. Xoxo, Saara

//From Iniö we drove to Kustavi and spent the day at the Kustavi Handicraft village. The place is famous for their delicious donuts and blowing beautiful glass pieces. From there we drove all the way to Naantali. Naantali is a beautiful summer town next to Turku. There we spent our last night and in the morning before heading back to Helsinki we enjoyed delicious waffles at Amandis café. The Archipelago Trail really is a beautiful and unique summer destination in Finland. Xoxo, Saara