Hanko is definitely my favorite summer city in Finland. Hanko can be conveniently reached from Helsinki by car, bus, train or boat. The trip takes only about 2 hours, so you can easily come to Hanko for just one night, as we did this time. Hanko is therefore a perfect destination for this summer’s microcation travel trend.

//Hanko on ehdottomasti minun lempi kesäkaupunki Suomessa. Hankoon pääsee Helsingistä kätevästi autolla, bussilla, junalla tai veneellä. Matka kestää vain pari tuntia, joten Hankoon voi tulla helposti vaikka vain yhdeksi yöksi niinkuin me teimme tällä kertaa. Hanko siis sopii täydellisesti tämän kesän matkustustrendi microcation kohteeksi.

This time we drove to Hanko via Barösund. Barösund is a cute island with a café, restaurant and shop, accessible by ferry. We went there to check our boat and eat ice creams. Then we went back by the ferry again and continued our drive to Hanko.

//Ajoimme tällä kertaa Hankoon Barösundin kautta. Barösund on söpö saari, jossa sijaitsee kahvila, ravintola ja kauppa, ja sinne pääsee lossilla. Kävimme siellä tarkastamassa meidän veneen ja syömässä jäätelöt. Sitten menimme lossilla taas takaisin ja jatkoimme matkaamme Hankoon.

Once we arrived to Hanko, we stopped at Mokkis Stop-In Grill to eat before checking in at the Regatta Hotel. The hotel is great on the outside, but at least our room was not so special. We got entrance tickets to the famous Regatta Spa and it was wonderful to relax in the sauna and swim after the trip. Regatta Spa is beautiful but very minimalistic. The changing rooms were clean and the sauna was good. My partner and I got to swim in the pool and relax in the Hammam steam room together. The view of the sea from the Regatta Spa is beautifully in three directions, which is the architectural specialty of the building. Refreshments are served to the pool area, so we enjoyed our Spa dates with bubbling.

//Hankoon päästyämmä pysähdyimme Mokkis Stop-In Grillillä syömässä ennenkuin kirjauduimme sisään Regatta hotelliin. Hotelli on ulkoapäin hieno, mutta ainakaan meidän huone ei ollut mitenkään erikoinen. Saimme rannekkeet Regatta Spahan ja oli ihanaa ajomatkan jälkeen päästä rentoutumaan saunaan ja uimaan. Regatta Spa oli mielestäni hieno, mutta todella minimalistinen. Pukuhuoneet olivat siistit ja sauna oli hyvä. Uimaan ja höyrysaunaan pääsimme kumppanini kanssa yhdessä. Näkymä merelle Regatta Spasta on kauniisti kolmeen ilmansuuntaan, joka onkin rakennuksen arkkitehtuurinen erikoisuus. Allasosastolle sai tilattua virvokkeita, joten nautimme Spa treffeistämme kuohuvan kera.

After the spa, we went to eat dinner at Origo. As a starter we took the traditional snails in the garlic butter and I ate salmon soup as the main dish which was really creamy and good and my spouse took the deer burger. In the evening we walked to the beach and enjoyed the summer evening.

//Span jälkeen menimme syömään Origoon illallista. Alkuun otimme perinteiset etanat valkosipulivoissa ja pääruuaksi itse söin lohikeiton, joka oli todella kermaista ja hyvää, ja puolisoni otti peura burgerin. Illalla kävelimme rannalla ja nautimme kesäillasta. Monesti myös vuokraamme pyörät.

The next morning we went to Alan’s Cafés for morning coffee. Every time I go to Hanko I go to Alan’s Café, because from there you can get the best cinnamon rolls I have ever eaten. The cheesecake was also good! The café is in a lovely wooden house with a cozy terrace and the café is also an old book shop. I bought two books as a souvenir from there.

//Seuraavana aamuna menimme Alan’s Caféseen aamukahveille. Aina kun menen Hankoon käyn Alan’s Caféssa, koska sieltä saa parhaat korvapuustit mitä olen ikinä syönyt. Juustokakku oli myös hyvää! Kahvila on ihanassa puutalossa, jossa on viihtyisä terassi ja kahvila toimii myös antikvariaattina. Ostin tuliaiseksi sieltä kaksi kirjaa.

Our lovely microcation in Hanko ended in a nice lunch at Skifferi’s terrace, after which we set off to drive back to Helsinki. We will definitely come back to Hanko this summer, hopefully next time by boat, as we didn’t have time to visit Neljän Tuulen Tupa cafe, På Kroken restaurant with or the southernmost part of mainland Finland in Tulliniemi. Thank you wonderful, wonderful Hanko! Xoxo, Saara

//Päätimme ihanan Hangon microcationin Skifferin terassille lounaan merkeissä, jonka jälkeen lähdimme ajamaan takaisin Helsinkiin. Ehdottomasti tulemme vielä Hankoon tämän kesän aikana, toivottavasti seuraavalla kerralla veneellä, sillä emme kerinneet käydä Neljän Tuulen Tuvassa, På Krokenilla kalakeitoilla tai manner-Suomen eteläisimmässä kohdassa Tulliniemessä. Kiitos ihana, ihana Hanko! Xoxo, Saara